● اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام افشا شده است. دیتابیس این اطلاعات اکنون در سطح اینترنت با ۵۰۰ دلار فروخته می‌شود و منبع آن، نه خود تلگرام، بلکه یکی از نسخه‌های غیر رسمی این اپلیکیشن ذکر شده است. 

 

🔸«باب دیاچنکو»، پژوهشگر امنیت سایبری که این دیتابیس را در سطح وب کشف کرده، اعلام می‌کند که داده‌های دیتابیس شامل اطلاعات بیشتر از ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام، مانند آی‌دی تلگرام، نام کاربری، شماره تماس، هش‌ها و کلید‌های دیجیتالی می‌شود.

🔸این پژوهشگر امنیتی می‌گوید در این دیتابیس هیچ اثری از داده‌های شخصی کاربران،‌ یا اطلاعاتی که به هکر کمک کند تا بتواند به حساب کاربری آن‌ها وارد شوند، پیدا نکرده است.

 

🔹تلگرام یک اپلیکیشن متن-باز است که به سایر اپلیکیش‌ها اجازه می‌دهد نسخه‌ای با ویژگی‌های مورد نظر خود را بر بستر هسته‌ی اصلی تلگرام بسازند. از آنجایی که تلگرام در اردیبهشت ۹۷ در ایران فیلتر شد، بسیاری از کاربران برای ادامه‌ی استفاده از این پیام‌رسان و ارتباط با آشنایان خود از نسخه‌های غیر رسمی در ایران استفاده کردند که به شکل غیرقابل باور و پر هزینه‌ای قادر بودند فیلترینگ تلگرام را دور بزنند.

 

🔹نکته بسیار مهم در این میان، این است که تلگرام هم به جای هشدار دادن به کاربران در راستای عدم استفاده از اپلیکیشن‌های غیر رسمی، می‌توانست دسترسی کلاینت‌های غیر رسمی را قطع کند در حالی که چنین اتفاقی رخ نداد.

 

 

 «اما تلگرام هم خودش را به عنوان یک اپلیکیشن متن-باز معرفی می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود تا کنترل نسخه‌های غیر رسمی بسیار مشکل باشد.»

پرولاین ارائه دهنده محصولات امنیتی