برای بسیاری از والدین، کنترل کودک در زمان اتصال به اینترنت به یک دغدغه و مسئولیت روزانه تبدیل شده است. متاسفانه امروزه تعداد زیادی از کودکان به تلفن های هوشمند و تبلت ها دسترسی پیدا کرده اند. گاه دیده می شود کودکی که هنوز توانایی خواندن و نوشتن ندارد یکی از آخرین مدل های تلفن همراه در دست گرفته است. در اصل تلفن هشمند و تبلت حکم یک ابزار بازی برای کودکان دارد. والدین ادعا دارند که نمیتوانند در برابر خواست کودک برای داشتن یک تلفن هوشمند مقاومت کنند. به همین دلیل ناچارند با نظارت از راه دور اسیب های ناشی از این وسیله را به حداقل برسانند.

تلفن های هوشمند تجربه های زیادی پیش روی کودک میگذارند. از امکان برقراری تماس و پیام متنی گرفته تا مکالمه تصویری. سوال اینجا است:

چگونه می توان کودک را از تهدیدات ابزاری حفظ کرد که برای او طراحی نشده است؟

در ادامه پرولاین به این سوال پاسخ خواهد داد.

شبکه های اجتماعی
 

یکی از بزرگترین مسائل پیش روی والدین برای نظارت بر کودک ، شبکه های اجتماعی (Social Media) هستند. تعدادی از سوالات پیش روی والدین در برخورد با شبکه های اجتماعی این موارد هستند:

  • آیا نیاز است فرزند ما در شبکه های اجتماعی حساب کاربری داشته باشد؟

  • آیا فرزند ما باید اجازه داشته باشد تصاویر خود را در این شبکه ها به اشتراک بگذارد؟

  • و اینکه چگونه پدر و مادر میتوانند بدون بروز مشکل، نظارت بر کودک خود داشته باشند؟

مسئله حفظ حریم خصوصی کودک برای والدین بسیار اهمیت دارد. کودک و نوجوان آگاهی کاملی از خطراتی که در فضای آنلاین در کمین اوست ندارد. به همین دلیل این وظیفه پدر و مادر است که او را آگاه ساخته و با تعیین حد و مرز منطقی، حریم خصوصی وی را حفظ کند.

فیسبوک، توییتر و حتی اسنپ چت حداقل سن مجاز داشتن حساب کاربری برای کودک را 13 سال تعیین کرده اند. تناسب این سن مورد بحث نیست. بحث اصلی عدم وجود محدودیت سنی برای بسیاری از سوشیال مدیاها است.

حتی برای راستی آزمایی سیستمی در این شبکه های اجتماعی وحود ندارد. حتی یک کودک 10 ساله هم می تواند یا کمی شیطنت و وارد کردن سن غیر واقعی اقدام به راه اندازی یک حساب کاربری جدید نماید.

و متاسفانه هیچ راهی برای تعیین صحت یا عدم صحت این موضوع وجود ندارد.

 مسائل جنسی
 

متاسفانه به دلیل دسترسی ساده و بدون محدودیت کودکان به تلفن های هوشمند، آنها پیش از رسیدن به بلوغ و بدون مقدمه چینی والدین و بدون اطلاع آنها، با مسائل جنسی رو به رو و درگیر میشوند. این اتفاق عمدتا به دو دلیل رخ میدهد:

  1. دسترسی بدون محدودیت کودک به اینترنت

  2. ارتباط کودک با افراد مختلف در فضای مجازی بدون اطلاع والدین

همه میدانیم که هر تصویر یا متنی که در اینترنت منتشر میشود میتواند تا زمان نامعلومی در آنجا بماند. افراد بسیاری به آن دسترسی دارند و سوءاستفاده های زیادی میتواند از آنها صورت گیرد. متاسفانه دسترسی بدون محدودیت کودک به تلفن همراه میتواند او را نسبت به مسائل جنسی کنجکاو کرده و یه مسیرهای خطرناکی بکشاند.

 

سوءاستفاده و کلاهبرداری اینترنتی
 

متاسفانه اینترنت ماهیتی مرموز و تاریک دارد. به این معنی که شما هرگز نمیدانید چه چیزی در انتظارتان است. چرا که با یک فرد یا یک وضعیت روشن مواجه نیستید. معمولا در فضای اینترنت همه چیز در فضایی از ابهام اتفاق می افتد مانند:

  • جست و جو

  • معاملات

  • روابط

  • دوستی ها

وقتی فرزند شما با یک دوست مجازی مشغول چت است، چه چیزی به شما اطمینان میدهد که در پی این مکالمه خطری او را تهدید نخواهد کرد؟

مجرمان و کلاهبرداران در اینترنت فراوان هستند. هدف این افراد بهره بردن از سادگی، و سوء استفاده از عدم آگاهی و بصیرت افراد است. و چه کسی به اندازه یک کودک یا نوجوان میتواند ساده و آسیب پذیر باشد؟

مجرمان اینترنتی به این موضوع کاملا آگاه بوده و یکی از اهداف اصلی کلاهبرداری های آنها کودکان و نوجوانان هستند. چرا که به راحتی فریب وعده ها و حقه های آنها را میخورند.

یکی از مهمترین وظایف والدین در بحث نظارت بر کودک اطمینان از صحت و سلامت محیط پیرامون او است. حال تفاوتی ندارد که این محیط حقیقی باشد یا مجازی. 

 

راه صحیح نظارت بر کودک چیست؟
 

با وجود تمام مخاطراتی که اینترنت برای امنیت و حریم خصوصی کودکان و نوجوانان به وجود آورده و جهتی که به فکر و رفتار فرزندان ما میدهد، لازم است راهکاری جدی برای کنترل استفاده کودک مان از اینترنت برگزینیم.

این راهکار بایستی کاملا دوستانه باشد. کودکان و نوجوانان بسیار حساس هستند. بهترین حالت برای نظارت بر کودک این است که همچون یک دوست، فرزندمان را همراهی کنیم. نظارت بر کودک نباید با تشنج و زورگویی همراه باشد.

نرم افزارهای زیادی برای کنترل تلفن هوشمند کودکان طراحی شده اند. برخی از آنها جنبه جاسوسی دارند و به کودک آزادی عمل کافی را نمیدهند. به این نکته توجه کنید که نظارت بر کودک بایستی توام با احترام و اعتماد باشد. در غیر اینصورت نتیجه معکوس خواهد داد. روش های تهاجمی تنها باعث میشود که فرزند شما به دنبال راه فرار و راه های جایگزین بگردد. و تردید نکنید که آن راه را خیلی سریع خواهد یافت.

 

نظارت بر کودک با نرم افزارهای کنترل والدین
 

اکثر شرکت های تولید کننده آنتی ویروس در کنار محصول امنیتی خود، یک نرم افزار کنترل والدین (Parental Control) نیز عرضه میکنند. این محصول به شیوه ای کاملا دوستانه هم امنیت کودک را تضمین میکند و هم به والدین کودک اجازه اعمال محدودیت و کنترل آنلاین فرزند را خواهد داد. 

در راستای گسترش فرهنگ صحیح نظارت بر کودک ، شرکت پرولاین تصمیم به عرضه محصولی جدید ویژه اعضای خانواده دارد. شرکت پرولاین در حال توزیع یک محصول نرم افزاری در قالب پکی چند منظوره است. به این ترتیب که امنیت و نظارت را همزمان برای خانواده ها به ارمغان می آورد.

 

آدرس فروشگاه آنتی ویروس Eset