وقتی به اینترنت وصل می‌شوید، ناخودآگاه امکانی برای اتصال رخنه‌گران و هکرها به سیستم خود فرآهم کرده‌اید. بازکردن لینک های ناشناس و ایمیل های مشکوک از تهدید‌آمیزترین کارها هنگام استفاده از نت با رایانه‌ی شخصی حاوی اطلاعات مهم است. برنامه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد اختلال در رایانه شخصی شما شود که با این ارزیابی ویروس می‌تواند فقط یک تهدید جزیی به حساب بیاید. اما حالا سوالی پیش می‌آید که در استفاده از آنتی ویروس، چگونه می‌توان سیستم خود را ایمن‌تر کرد؟ پاسخ اینجاست: رمزگذاری داخلی روی فایل‎ها و پوشه ها با استفاده از امکانات موجود در خود نرم افزارهای نصب شده روی سیستم. در ادامه در سایت پرولاین به شما چند نکته و روش را جهت رمز گذاری روی انواع فایل‌ها و حفاظت از حریم شخصی نشان خواهیم داد.

رمز گذاری روی فایل های word

گام اول

در مرحله اول بعد از ایجاد فایل متنی خود، به تب REVIEW بروید و بر روی گزینه RESTRICT EDITING کلیک کنید. این گزینه بر اساس اینکه از چه نسخه‌ای از word استفاده می‌کنید، ممکنست متفاوت باشد و نام ِ دیگری مثل PROTECT DOCUMENT نیز داشته باشد.

 

حفاظت از حریم شخصی

حفاظت از حریم شخصی

 


گام دوم

در منو یا پنلی که در سمت راست باز می‌شود در پایین بخش Formatting Restrictions تیک گزینه Limit formatting to a selection of styles را بزنید و بر دکمه Settings در زیر آن کلیک کنید.

حفاظت از حریم شخصی

حفاظت از حریم شخصی

 

گام سوم

در پنجره‌ای که باز می‌شود، در صورتی که تیک گزینه Limit formatting to زده نشده بود، آن را تیک بزنید. سپس بر دکمه None کلیک کنید تا مطمئن شوید هیچ تغییری در فرمت و شکل و شمایل فایل مستند شما پدید نخواهد آمد.

حفاظت از حریم شخصی

پس از کلیک بر دکمه OK ممکن است یک پیغام به شما نمایش داده شود که شما را از وجود فرمت‌های غیر مجاز در فایل مستند، همچون متن مخفی با خبر کند. در صورت نمایش این پیغام، حتما بر روی دکمه NO کلیک کنید تا کل فایل به‌‌ همان شکل بماند.

گام چهارم

بعدی این است که به بخش Editing Restrictions برویم و در آنجا تیک گزینه Allow only this type of editing … را بزنید و از منوی پایین کشویی زیر آن که فعال می‌شود، مطمئن شوید که گزینه (No changes (read only انتخاب شده باشد.

حفاظت از حریم شخصی

در پایان باید روی دکمه Yes Start Enforcing … در پایین بخش Start enforcement کلیک کرده و گذرواژه خود را برای محافظت از این فایل مستند وارد کنید.

‎رمز گذاری روی فایل های صوتی و تصویری

فایل های صوتی و تصویری را نمی‌توان به صورت مستقیم رمزگذاری کرد. اما شما می‌توانید حتی در رایانه‌ای که چند کاربر از آن استفاده می‌کنند پوشه اختصاصی خود را ایجاد و رمز گذاری کنید. برای ایجاد پوشه ی خود کافی است به control panel بروید و روی گزینه ACCOUNTS USER کلیک کنید. حالا طبق دستورالعملی که در آنجا به شما ارائه می‌شود گام به گام پیش بروید تا پوشه اختصاصی خود را داشته باشید. شما می‌توانید هر فایلی را در این پوشه رمزگذاری شده توسط خودتان قرار دهید.

رمزگذاری بر روی سایر پوشه ها

رمزگذاری در اینجا،بسته به این که از چه نوع سیستم عاملی استفاده می کنید، می تواند دوحالت داشته باشد.

حالت اول

اگر از ویندوز XP حرفه ای یا ویندوز 7 استفاده می کنید، روی پوشه ای که ایجاد کرده اید، راست کلیک کنید و روی نوار عمودی که ظاهر می شود، روی Properties بزنید.،دکمه Advanced را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید،سپس تیک مربوط به جمله Encrypt contents to secure data را علامت‌گذاری کنید. در مرحله آخر در پایین صفحه OK را بزنید. حالا پوشه‌ای دارید که باز کردن آن مستلزم استفاده از کلمه رمزی است که شما به عنوان کلمه رمز Log خود انتخاب کرده‌اید.

حالت دوم

ممکن است از نسخه خانگی ویندوز ایکس پی استفاده کنید. ترفند حالت اول، با کمی تغییر در اینجا هم قابل انجام است. باز روی پوشه راست کلیک کنید و نشانگر را روی Properties بزنید. در بالای صفحه‌ای که ظاهر می‌شود، روی قسمت Sharing کلیک کنید. در مربع خالی که کنار جمله Make this folder private قرار دارد، علامت بگذارید. در پایان در پایین صفحه روی OK بزنید. در این جا هم یک پوشه‌ی رمزگذاری شده دارید.

‎چند نکته مهم برای حفاظت از حریم شخصی

هیچ برنامه ای وجود ندارد که بتواند سیستم شما را برای همیشه و صد در صد ایمن نگه دارد. به تعدادی که راه برای حفظ امنیت سیستم وجود دارد، راه هایی هم برای رخنه در اطلاعات و کشف رمز وجود دارد. بنابراین اگر به دنبال حفاظت از رمز خود هستنید حتما از برنامه‌های کاربردی استفاده کنید.

نکته مهم بعدی این است که امکان حذف فایل یا پوشه رمزگذاری شده برای هرکاربری وجود دارد! هرچند در برخی از برنامه‌ها با رمزگذاری می‌توان مانع حذف پوشه شد اما اکثر برنامه ها این قابلیت را ندارند.

حتما کلمه رمزی که برای فایل و پوشه خود انتخاب می‌کنید را حفظ کنید و به خاطر داشته باشید چون در صورتی فرآموشی آن کلیه اطلاعات موجود در فایل خود را از دست می‌دهید.

بیشتر بخوانید